موشک ضد زره جاولین( زوبین)

موشک ضد زره جاولین ( FGM-148 Javelin )
یک موشک هدایت شونده ضد زره قابل حمل و شلیک توسط نفر پیاده ساخت ایالات متحده آمریکا است. این موشک اولین موشک ضد زره قابل حمل توسط نفر پیاده با قابلیت شلیک کن و فراموش کن است که توسط ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌است.
ادامه نوشته

تانک رزمی الیفانت



تانک میدان نبرد اصلی الیفانت Mark1B تانک عملیاتی نیروی زمینی ارتش آفریقای جنوبی :
تانک میدان نیرد اصلی الیفانت ( Olifant همون Elefant خودمون به معنای فیل ) محصول کمپانی سازنده الیفانت و شرکت مهندسی OMC در کشور آفریقای جنوبی است .
طرح ساخت و گسترش این تانک به سال 1974 بر میگردد و در اواخر همان دهه اولین نسل از آن وارد خدمت در یگان زرهی آفریقای جنوبی گردید .
طراحی تانک الیفانت مارک 1 بسیار شبیه به تانک قبلی ساخت آفریقای جنوبی ، سمل بود که نمونه ارتقا داده شده تانک انگلیسی سنتوریون میباشد . الیفانت به صورت مداوم و مستمر تحت گذراندن برنامه های ارتقا و به روز رسانی بوده و هست . نمونه مقیاس کامل الیفانت مارک A1 در سال 1983 تولید شد و اولین نمونه از آن نیز در سال 1985 وارد خدمت گردید .
در همان سالی کهMK 1A ( مارک یک ) وارد مرحله تولید میشد ، کار گسترش بر روی نمونه MK 1B نیز آغاز گشت و تانک اخیر در دهه نود میلادی در ارتش آفریقای جنوبی عملیاتی شد .

ادامه نوشته

10 خودرو زرهی برتر جهان

در طی قرن اخیر، خودروهای جنگی و زرهی پیاده نظام (نفربر زرهی)، از جمله وسایل نقلیه ای بودند که نیروها را به مراکز مناطق جنگی می بردند و به پیروزی آنها در جنگ کمک می کردند.

اما در بین همین وسایل نقلیه جنگی، بهترین هایی وجود دارد که در این مقاله به ده نمونه برتر آن می پردازیم.

ادامه نوشته

تانک T-90MS ، افسانه ی ویرانی


[B]
جدیدترین شاهکار شرکت تانکسازی معروف Uralvagonzavod است که نسخه ی تولیدی تانک آزمایشی ارتقا یافته ی T-90M بوده و نسبت به پدر خود ، T-90 (معروف به تانک پرنده) ارتقا قابل توجهی یافته است .
[/B]
این تانک اولین بار در سپتامبر 2011 در نمایشگاه نظامی روسیه رونمایی شد اما اطلاعات منتشره از آن محدود و در حد حدس و گمان بود . اما بار دیگر ، روسها جدیدترین اسباب بازی خود را به نمایشگاه Defexpo India 2012 در دهلی نو برده اند تا افسانه ی ویرانی این بار بیشتر در معرض عموم قرار گیرد .

ادامه نوشته

*-* آشنایی با جنگنده آموزشی M-346 *-*



جت M-346 یک هواپیمای آموزشی رزمی است که توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترک YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاک» و کارخانه تولید«سوکول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماکی از پروژه کناره گیری و کار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست.

ادامه نوشته

آشنایی با جنگنده چند منظوره دوربرد سوخو-33



سوخو 33 جنگنده ناوپرواز روسی است که در ناتو به Flanker-D شهرت دارد وپروژه ساخت آن در سال 1982 در شرکت سوخو کلید خورد. این هواپیما را بایدیکی از نمونه های بهینه سازی شده Su-27 دانست که حتی در ابتدا بهSu-27Kنامگذاری شده بود . مهمترین تفاوت های این جنگنده با Su-27قابیلتپرواز و فرود بر عرشه ناو هواپیمابر و همچنین قابلیت سوختگیری هوایی است.
پروژه طراحی Su-33 به عنوان یک جنگنده مستقل به طور جدی از سال 1984در دفتر طراحی و تست شرکت سوخو آغاز شد . طرح اولیه در نوامبر سال 1984آماده شد و با اضافه شدن جزییات آن در سال 1985 نهایی شد.اولین پرواز اینجنگنده در می سال 19855 بود و در سال 1994 بعد از فروپاشی شوروی به تعداد24 فروند تحویل نیروی دریایی روسیه شد تا بر روی عرشه ناو هواپیمابرAdmiral Kuznetsov قرار بگیرد.

ادامه نوشته

آشنایی با جنگنده چند منظوره تک سرنشینه Su-27SKM




جنگنده چند منظوره Su-27SKM نمونه ای مشتق شده از جنگنده پرتوان Su-27 میباشد. هدف از طراحی Su-27SKM، انهدام اهداف هوایی، زمینی و دریایی با مهمات هدایت شونده یا غیر هدایت شونده و تحت هرگونه شرایط جوی در روز و یا شب میباشد. از جمله بارزترین خصوصیات Su-27SKM میتوان به موارد ذیل اشاره داشت:

- سیستم کنترل آتش بهبود یافته با افزایش قابلیتهای هوا به سطح
- سیستم مدیریت کاکپیت پیشرفته
- واحد ناوبری و ارتباطی پیشرفته
- افزایش قابلیتهای واحد ECM
- واحد تسلیحاتی توسعه یافته با قابلیت های هوا به هوا و هوا به زمین با 10 مقر حمل سلاح بیرونی
- سیستم سوختگیری در حال پرواز

ادامه نوشته

آشنایی با جنگنده میتسوبیشی اف-2

F-2 Attack Fighter, Japan

مقدمه:
جنگنده هاي F-2 كه براي وزارت دفاع ژاپن ساخته شده ،نتيجه برنامه الحاق توسعه اي ژاپن و امريكاست.صنايع سنگين ميتسوبيشي سازنده اوليه است و شركت لاكهيد مارتين اكروناتيك بعنوان اصل امريكايي اين مجموعه است.




F-2A  نوع تك سرنشين آن است و F-2B  نوع دو كابينه يا دو صندلي آن است.وزارت دفاع ژاپن در نظر داشت كه 130 جنگنده F-2 را تهيه كنند (83 تك كابين و 47 عدد دو كابين).با اينكه تا به حال 76 سفارش انجام شده ،اما آينده اين برنامه نامشخص است.

در سال 1987 ميلادي وزارت دفاع ژاپن چندين مدل ازF-16C  را به جاي FS-X ژاپني كه انتخاب كرده ،جايگزين جنگنده F-1 ميتسوبيشي كند و در سال 1988 ميتسوبيشي بعنوان سازنده اصلي اين جنگنده انتخاب شد كه اين جنگنده را F-2 نام گذاشتند.اين برنامه شامل انتقال تكنولوژي از امريكا به ژاپن بود  و در تقسيم هزينه 60 درصد سهم ژاپن و 40 درصد سهم امريكا مي شد.



چند نمونه با سقف پرواز بالا توسعه يافتند و آزمونهاي برداري اين نمونه در سال 1997 با موفقيت انجام شد و هواپيما در سال 1998 توليد شد.اولين توليد هواپيما در سپتامبر سال 2000 وارد وزارت دفاع ژاپن شد و طي اين انتقال بيش از 49 هواپيماي F-2 به ژاپن منتقل شدند.هواپيماها در بخش جنوبي كوماكي ، ميتسوبيشي در ناگويا مونتاژ مي شوند.
طراحي :
كاواساكي مسئول ساخت بخشهاي مياني بدن هواپيما و همچنين قسمتهاي مربوط به چرخ اصلي و موتور است.ميتسوبيشي بخش جلويي بدنه هواپيما و بالها را مي سازد.ميتسوبيشي همچنين ساختار جعبه بال پاييني را كه شامل پوسته و كلاهك و … را طراحي مي كند و آنها را از تركيب گرافيت و اكسپوسي مي سازد.

اين اولين كاربرد تكنولوژي CO-CURED در يك محصول جنگنده است.كارخانه فوجي ،سطح بال بالايي ،كيفيت بالها،رادوم ها،فليبرونها و بخشهاي كاهش هواي موتور و بخش دم هواپيما را مي سازد .شركت لاكهيد مارتين بخش انتهايي بدنه هواپيما ،بخشهاي كناري بالها و لبه جلويي هواپيما را تامين مي كند.

كابين خلبان:
كابين خلبان به سه صفحه چند كاره مجهز شده كه شامل يك صفحه كريستالي مايع از YOKOGAWA مي باشد.صفحه بالاي سر خلبان توسط SHIMADZUتوسعه يافت.


تسليحات:
سيستم رفاهي الكترونيكي درون هواپيما ،سيستم كامپيوتري و رادار فعال توسط ميتسوبيشي الكتريك توسعه يافتند.





يك تفنگ M61A1 چند لوله در انتهاي يكي از بالها قرار گرفته است.13 نقطه سخت براي حمل سيستمهاي اسلحه وجود دارد .يكي در بخش مركزي ،يكي در نوك بالها و پنج نقطه ديگر در زير هر يك از بالها قرار گرفته شده است.سيستم كنترل و نگهداري توسط لاكهيد مارتين تامين شده است.

در اين هواپيما 2 اتصال ريل مشترك وجود دارد كه توسط NIPPI توليد شده است.اين هواپيما قادر به مستقر كردن موشك هوا به هواي سايز متوسطSPARROW  بنام AIM-7 F/M و بمبهاي جانبي كوچك AIM-9L و همچنين موشك هوا به هواي كوچك AAM-3 متعلق به صنايع سنگين ميتسوبيشي مي باشد.

F-2 مجهز به موشكهاي ضد ناو ASM-7  و ASM-2  مي باشد.ميتسوبيشي توسعه موشكهاي ضد ناو سري 80 و ASM-7  و ASM-2    را در سال 1980 در اصل براي جنگنده F-1 آغاز كرد.

هواپيماي جنگي همچنين مي تواند بمبهاي 500IB و بمبهاي خوشه اي و راكت انداز را با خود حمل كند.خط مركزي و نقاط سخت بال داخلي مخازني را با ظرفيت 4400 كيلوگرم سوخت مي تواند حمل كند.
كنترل پرواز:
لاكهيد مارتين مسئول سيستم پرواز در اين هواپيما مي باشد.سيستم پرواز ديجيتالي هواپيما توسط الكتريك اويشن ژاپن و هاني ول توسعه داده شده است.اين روش پرواز شامل ارتقا ،كنترل ، موقعيت سنجي و كنترل بار در طول مانورها مي باشد.





ارتباطات:
سيستمهاي ارتباطي موجود در F-2 شامل يك AN/ARC-164 است كه با باند يو اچ اف عمل مي كند و توسطRAYTHEON  تامين شده است و يك كانال V/UHF كه توسط NEC تهيه شده است.يك راديوي  HFكه توسط  تهيه و توسعه يافته شده است.
موتور:
اين هواپيما با يك موتور توربوفن سوختي F110-GE-129 جنرال الكتريك تجهيز شده است.اين موتور تا 7/131 كيلونيوتن توسعه يافته و سرعت آن به 2 ماخ مي رسد.

انجام آزمایش ارتباطات ماهواره ای به وسیله جنگنده FA-18EF



شرکت بوئینگ و نیروی دریایی آمریکا بوسیله یک جنگنده FA-18EF ، توانستند برقراری ارتباطات ماهواره ای SATCOM را در حین پرواز با موفقیت مورد آزمایش قرار دهند.



در جریان این آزمایش که بوسیله یک جنگنده FA-18EF نیروی دریایی آمریکا صورت گرفت، برقراری ارتباطات ماهواره ای در حین پرواز با موفقیت کامل صورت گرفت. در صورت تکمیل این سامانه، خلبانان جنگنده FA-18EF قادر خواهند شد تا با برقراری ارتباط دو سویه، به تبادل اطلاعات محرمانه شامل صوت و دیتا با سایر هواپیماهای مجهز به سامانه ارتباطی ماهواره ای، کشتی ها، نیروهای زمینی و مراکز فرماندهی بپردازند.

این آزمایش هوایی در روزهای 23 تا 30 ماه می 2012 در محل آزمایشگاه جنگ افزارهای پیشرفته بخش مرکزی سلاحهای جنگی نیروی دریایی آمریکا واقع در چاینا لیک در کالیفرنیا انجام و بوسیله اسکادران هوایی VX-31 رهبری و مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین سامانه ارتباطات ماهواره ای SATCOM با آنتن مربوطه بر روی جنگنده EA-18G Growler که نمونه دیگری از جنگنده F/A-18F است، نصب گردیده است.

در طول این پرواز آزمایشی، خلبانان اسکادران هوایی VX-31 موفق شدند از طریق ارتباطات ماهواره ای به تبادل اطلاعات محرمانه صوت و دیتا با گروه زمینی در چاینا لیک و پایگاه دریایی در پاتوکسنت ریور بپردازند.

معاون برنامه های  F/A-18 و EA-18 بوئینگ گفت: " استفاده از جنگنده EA-18G ، بوئینگ و نیروی دریایی را قادر ساخت تا پس از اعلام نیاز اولیه، کمتر از 90 روز، قابلیت سامانه ارتباط ماهواره ای را به نمایش بگذارند."

وی افزود:  بکارگیری این شیوه (استفاده از جنگنده) جهت نمایش قابلیت مهم سامانه ارتباط ماهواره ای برای نیروی دریایی، بطور قابل توجهی کاهش خطر و هزینه را برای برنامه به دنبال داشت.

جنگنده  F/A-18E/F سوپر هورنت، هواپیمایی چند منظوره و با قابلیت دیده شدن پایین است. این هواپیما قادر است کلیه مامویت های تاکتیکی واگذاری شامل ( برتری هوایی، حمله با سلاحهای هدایت شونده قوی در شب و روز، اسکورت هوایی، پشتیبانی نزدیک هوایی، سرکوب دفاع هوایی دشمن، حمله به اهداف دریایی، شناسایی، کنترل مقدم هوایی و ماموریت های سوختگیری) را به انجام برساند.

شرکت بوئینگ تاکنون 480 فروند از سری هواپیماهای جنگنده F/A-18E/F را به نیروی دریایی آمریکا تحویل داده است. این هواپیما بیش از 166000 هزار ساعت پرواز رزمی را با هدف پشتیبانی از عملیات جنگی در عراق و افغانستان در کارنامه خود ثبت نموده است.

جنگنده Nanchang Q-5

به نام خدا

با سلام


کیانگ -5 یا کیانگجی -5 ( به اختصار Q-5) با نام صادراتی A-5 که در ناتو با نام Fantan شناخته میشود، هواپیمای تک سرنشین ، دوموتوره  و مافوق صوتی است که با هدف پشتیبانی نزدیک هوایی (close air support) و ممانعت کننده هوایی(air interdiction ) توسط صنایع هواپیما سازی هونگدو واقع در نانچانگ طراحی و ساخته شده است. این هواپیما اولین پرواز خود را در چهار ژوئن سال 1965 انجام داد و در سال 1970 رسما معرفی شد.کیانگ -5 پس از تولید انبود در اختیار نیروی هوایی و واحدهای هوایی نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق قرار گرفت. لازم به ذکر است که ارتش چین به دنبال جایگزین مناسبی برای جنگنده کیانگ -5 است که از طراحی قدیمی بهره میبرد اما تا کنون به نتیجه ای نرسیده و صرفا به روز رسانی هایی در زمینه آویونیک و تسلیحات مورد استفاده کیانگ -5 انجام داده است تا این هواپیما با افزایش قابلیت های رزمی همچنان در خدمت باقی بماند.
طراحی  کیانگ 5 بر پایه طرح جنگنده جیان 6 ( کپی چینی جنگنده میگ 19) صورت گرفته  با این تفاوت که کیانگ -5 از دماغه ای کشیده برخوردار است و ورودی هوای موتور های آن به کناره بدنه منتقل شده است.  کیانگ 5 به نسبت جیان 6 از وزن بیشتر( تا میزان 1360 کیلوگرم) ، مانورپذیری کمتر ، سقف پروازی پایین تر و سرعت کمتری( تا میزان 0.23 ماخ) برخوردار است. علاوه بر این کیانگ 5 برای برخاست و فرود به باند طولانی تری نیاز دارد .Q-5 از دماغه ای با طراحی رو به پایین بهره میبرد تا دید کافی برای خلبان فراهم شود علاوه بر این کابین و مخازن سوخت داخلی آن از حفاظت زرهی برخوردارند. این هواپیما دارای دو دستگاه پیشرانه توربوجت مدل 6WP- است که در قسمت خروجی خود به دو نازل هیدرولیکی مجهز هستند. هر کدام از پیشرانه های 6WP-  توانی برابر 25.5 کیلونیوتن در حالت خشک و  31.87 کیلو نیوتن در حالت پس سوز دارند .Q-5 به قطب نمای رادیویی ، ارتفاع سنج رادیویی و سیستم هدفگیری اپتیکال  مجهز است علاوه بر این هواپیما دارای صندلی های پرتاب شونده مشابه صندلی های پرتاب شونده جیان 6 است که خروج اضطراری از هواپیما در سرعت های مابین 250 تا 850 کیلومتر را فراهم میکند. شعاع عملیاتی کیانگ 5 بسته به میزان حمل تسلیحات و همچنین مخازن سوخت نصب شده از 400 تا 600 کیلومتر متغیر است. اما مدل های این هواپیما :
ادامه نوشته

سایه ی مرگ در کمین نیروی زرهیAC-130







AC-130یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک است که با داشتن چندین توپ قوی یک برگ برنده برای آمریکا در صحنه های نبرد می باشد.
این هواپیما که اصطلاحا کشتی تیر انداز نامیده می شود، در بسیاری از عملیات شایستگیهای خود را نشان داده است. از آن جمله می توان به جنگ آمریکا در سومالی اشاره کرد کهAC-130 ها به پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی پرداختند. این هواپیما در پاناما، جنگ خلیج فارس و بوسنی هرزگووین نیز به کار گرفته شد. AC-130 دارای 4 موتور توربو پراپ T56-A-15 بوده که هرکدام دارای قدرت 4910 اسب بخار است که به هواپیما حداکثر سرعت 0.4 ماخ (482 کیلومتر بر ساعت) را می دهد.
ادامه نوشته

آشنایی با لیزر هوابرد YAL-1 و پروژه ABL, پدافند مهلک بالستیک

(قسمت اول)


YAL-1 Airborne Laser Test Bed


در تاریخ 14 فوریه سال 2012 میلادی, هواپیمای YAL-1A به عنوان نمونه بستر جهت پروژه لیزر هوابرد نیروی هوایی ایالات متحده, آخرین پرواز خود را به سوی پایگاه هوایی Davis-Monthan واقع در ایالت آریزونا به انجام رساند و بدین ترتیب برنامه آزمایشات پروژه ALTB (مخفف Airborne Laser Test Bed و یا همان "بستر آزمایشی لیزر هوابرد") به پایان رسید. هواپیمای ALTB هم اکنون توسط گروه تعمیرات هوافضا و تغییر کاربری نیروی هوایی ایالات متحده در حال گذراندن مراحل لازم بر اساس دستورالعمل های وزارت دفاع این کشور میباشد تا جهت انجام سایر مراحل عملیاتی خود آماده گردد. هواپیمای ALTB به عنوان یک بسر آزمایشی و مقدماتی جهت تحقق اهداف تکنولوژی دفاع موشکی آمریکا شناخته میگردد.
ادامه نوشته

آشنایی با رادار هوابرد Sentinel R1, سایه وحشت بر ادوات زمینی


Sentinel R1 - Airborne Stand-off Radar

در ماه دسامبر سال 1999, کمپانی Raytheon Systems Ltd از جانب وزارت دفاع انگلستان, قراردادی به ارزش 860 میلیون دلار جهت توسعه سامانه رادار هوابرد و ایستا (Airborne Stand-off Radar و یا ASTOR) مورد نیاز این کشور را دریافت نمود. مفاد این قرارداد شامل توسعه و تجهیز 5 فروند جت تجاری Bombardier Global Express به تجهیزات راداری ASARS-2 ساخت Raytheon میگردید که جهت ایفای نقش محوری در عملیات شناسایی نبردهای هوایی و نظارت بر تجهیزات و ادوات زمینی دشمن توسط نیروی هوایی و زمینی بریتانیا وارد خدمت میگردیدند. نیروی هوایی و سلطنتی انگلستان, نام هواپیمای ASTOR خود را Sentinel R1 نهاد. اولین هواپیمای Global Express جهت نصب تجهیزات ASTOR, در ماه فوریه سال 2002 به کمپانی Raytheon تحویل داده شد. همچنین اولین خودروی کنترل زمینی در ماه اکتبر همان سال تحویل گردید. در ادامه این روند, اولین ASTOR تولید شده در ماه می سال 2004 اولین پرواز خود را به انجام رساند و دومین نمونه تولید شده نیز در جولای 2005 موفق به انجام پرواز آزمایشی گردید. سه هواپیمای Sentinel باقی مانده نیز آزمایشات پروازی خود را در پایگاه Greeneville تگزاس به انجام رساندند.
ادامه نوشته

آشنايي با جنگنده دفاع هوایی دوربرد اف-14

اف-14 تامکت، پرنده جلوتر از زمان

نویسنده: آرمان

بدون شک دیگر کسی نیست که کوچکترین سررشته از علم هوانوردی داشته باشد، اما هواپیمای افسانه ای اف-14 تامکت را نشناسد. این جنگنده ی به واقعیت جلوتر از زمان، در حدود سه دهه پیش برای نخستین بار پا به عرصه وجود نهاد و تا امروز هم، حریفی شایسته رقابت با این هواپیمای به یاد ماندنی یافت نشده است. گفتنی است که این هواپیما، چند سال پس از نخستین پروازش به خدمت نیروی هوایی ایران نیز در آمد و  خلبانان تیزپرواز این نیرو، افتخارات فراوانی را به خصوص در دوران دفاع مقدس برای میهن اسلامیمان آفریدند. در مقاله زیر، به بررسی چگونگی به وجود آمدن این جنگنده پیشرفته، ویژگی ها و تاریخچه ای از حضور آن در نیروی هوایی ایران نیز خواهیم پرداخت.

ادامه نوشته

معرفی هواپیمای EC-130H Compass Call, اخلالگر میادین نبرد

EC-130H Compass Call

هواپیمای EC-130H موسوم به Compass Call (ندای قطب نما) نمونه ارتقا یافته بر اساس گونه C-130 Hercules و ساخت کمپانی Lockheed Martin میباشد که جهت اجرای ماموریت های C3CM توسعه یافته است. این اصطلاح بیانگر نقش تاکتیکی هواپیما در عملیات فرماندهی, کنترل و اقدامات متقابل و مخرب ارتباطی بر علیه مواضع دشمن میباشد. ایجاد اخلال در سیستم های فرماندهی و کنترل حریف در زمان جنگ میتواند مزیت های فراوانی را در اختیار فرماندهان نظامی ایالات متحده قرار دهد. Compass Call با ایجاد محیط بازدارنده غیر کشنده, عملا" اقدام به انتشار اختلالات شدید در سامانه های فرماندهی و کنترل دشمن مینماید و اینگونه میزان تلفات نیروهای خودی تا حد قابل توجهی کاهش میابد. در حال حاضر هواپیمای EC-130H Compass Call تنها بستر حملات گسترده منطقه ای ایالات متحده میباشد که در میادین نبرد با ایجاد اختلالات وسیع و متراکم بر روی شبکه های ارتباط رادیوی دشمن میتواند باعث پشتیبانی از اقدامات فرماندهی نیروهای مشترک (Joint Force Commander) گردد.  
ادامه نوشته

چینگ کو؛ ‌جنگنده ای برای حفظ استقلال

چینگ کو؛ ‌جنگنده ای برای حفظ استقلال

ماجرای ساخت این جنگنده به آنجا باز می گردد که آمریکا به عنوان اصلی ترین تأمین کننده تسلیحات مدرن برای تایوان، در پی بهبود روابط خود با چین از تحویل برخی اقلام درخواستی تایوانیها از جمله جنگنده خودداری کرد.


                                
               
با توجه به تمایل دیرینه سران سیاسی تایوان برای داشتن حکومت مستقل از چین قدرتمند، این کشور ناگزیر از افزایش توان نظامی خود بوده است، آن هم در برابر پرجمعیت ترین کشور دنیا که دارای یکی از بزرگترین و مجهزترین ارتشهای دنیا نیز هست. ضرورت موازنه قوا با چین از نگاه قدرتهای جهانی خصوصاً ایالات متحده آمریکا نیز به عاملی برای توجه آنها به تایوان و تقویت بنیه نظامی این کشور منجر شد.
در نتیجه انواع گوناگونی از تسلیحات غربی و آمریکایی از جمله هواپیماهای جنگنده، روانه تایوان گردید اما آمریکا به عنوان اصلی ترین تأمین کننده تسلیحات مدرن برای تایوان، با نگاه منفعت طلبانه، در پی بهبود روابط خود با چین از تحویل برخی اقلام درخواستی تایوانیها از جمله جنگنده های چند منظوره، خودداری نمود. بازخورد ناشی از این عمل در بین مسئولین تایوان، آنان را به این فکر واداشت تا خود، وارد عرصه شده و برای تجهیز نیروی هوایی کشورشان به یک جنگنده پیشرفته دست به کار شده و با اتکا بر توان داخلی چنین محصولی را به تولید انبوه برسانند.
اما با توجه به روابط خوب این کشور با غرب، سعی در استفاده از تجربه شرکت های مطرح و بهترین تجهیزات قابل دستیابی از آنان نیز داشتند. حاصل این تلاشها، جنگنده F-CK-1 با نام عمومی «چینگ کو» شد. چینگ کو، نام رئیس جمهور فقید تایوان، «چیانگ چینگ کو» است.
در سال 1980، شرکت توسعه صنایع هوافضایی تایوان(AIDC) که یک شرکت دولتی می باشد، مأمور طراحی یک رهگیر سریع بومی شد و پس از امضای ابلاغیه مشترک 1982 چین-آمریکا، که فروش های نظامی به تایوان را محدود می ساخت و تا حد زیادی امکان دستیابی نیروی هوایی تایوان را به اف-16 ویا اف-20 را محدود می کرد، ادامه پروژه جنگنده بومی(IDF) حتمی شد. اما موضوع انتقال پنهان برخی فناوری ها به تایوان، همواره به این برنامه کمک می نمود.
در سال 1989 نخستین پرواز نمونه تکنفره این هواپیما انجام شد و در سال 1994 عملیاتی گردید. تا سال 1999 تعداد 131 فروند به علاوه 6 فروند پیش نمونه، از این جنگنده بمب افکن سبک وزن ساخته شد.
در راستای این برنامه دفاعی، صنایع هوایی تایوان، کار توسعه موشک های هوابه هوای بومی را نیز در دستور کار قرار دادند که حاصل آن، موشک های « تین چین-1و2» است. موشک کوتاه برد تین چین-1 (TC-1) دارای جستجوگر فروسرخ کوتاه برد بوده و از 1991 وارد خدمت شد و موشک تین چین-2 (TC-2) نیز یک موشک آشیانه یاب فعال راداری برد متوسط است. البته این دو نوع موشک با نام های «اسکای سورد 1و 2» نیز شناخته می شوند.
پیکربندی این جنگنده دارای شباهت هایی با برخی از جنگنده های مطرح غربی است. از جمله فرم دماغه و آنتن های جلوی کابین خلبان، که دارای شباهت هایی با هواپیمای جنگنده اف-16 است که همواره مورد توجه تایوان بوده و بعدها هم بدان دست یافت.
نوع بالها، سکان های افقی و سکان عمودی تکی و دو موتور کوچک این جنگنده و برخی موارد دیگر نیز، از توجه طراحان آن به طرح جنگنده اف-5 تایگر که سالیان متمادی در خدمت نیروی هوایی تایوان بوده خبر می دهد. جنگنده اف-5 به دلیل طرح ساده اما کارآمد خود، از سوی دیگر کشورها نیز به عنوان مبنایی برای توسعه طرح های بومی مورد استفاده قرار گرفته است.
شکل ورودی های هوای موتور و ریشه بال امتداد یافته بر روی آن نیز شباهت زیادی به این طرح در جنگنده تهاجمی اف/آ-18 دارد.
در زمینه پیشرانه، پس از عدم همکاری شرکت های مدنظر AIDC، سرمایه گذاری مشترک با یک شرکت کمتر مطرح به نام «گرت» که هم اکنون با نام «هانی ول»شناخته می شود، تنها راه حل عملی شمرده شد. اما این بخش از برنامه هم بارها به دلیل مسائل سیاسی، دستخوش تغییرات گردید و برخی از فعالیت های انجام شده در زمینه پیشرانه برای پیشگیری از اعتراضات چین به همکاری های بین المللی با AIDC ، به طور رسمی اعلام نشد و منجر به محدودیت های وزنی در فرآیند طراحی و توسعه این هواپیما گردید.
چینگ کو مجهز به یک رادار پالس داپلر چندحالته GD-53 با نام عمومی «گولدن دراگون» بوده که در واقع توسعه¬ای از رادار AN/APG-65 شرکت جنرال الکتریک برای جنگنده اف-20 تایگرشارک است و دارای توانایی «نگاه به پایین، شلیک به پایین» بهبود یافته می باشد. این رادار، بیشینه برد 57 کیلومتر در حالت نگاه به بالا و 39 کیلومتر در حالت نگاه به پایین داشته و توانایی ردگیری همزمان 10 هدف و درگیری همزمان با دو هدف(به گفته برخی منابع، با یک هدف)، با موشک های هوابه هوای راداری فامد(فراتر از میدان دید) تین چین-2 را دارد.

در داخل کابین این جنگنده نیز سه نمایشگر چند منظوره دیجیتال بزرگ و دو نمایشگر کوچک قرار دارد. ساید استیک(دسته هدایت کناری) نیز نشان از وجود سامانه «کنترل پرواز با سیم(FBW)» در این جنگنده دارد.
تایوانی ها پس از خروج آخرین فروند نمونه A/B چینگ کو از خط تولید، برنامه ارتقاء این جنگنده را سرعت بخشیدند بطوریکه در سال 2006 دو پیش نمونه از مدل C/D این جنگنده ساخته شده بود. در نتیجه این برنامه، امکان حمل 771 کیلوگرم سوخت اضافی و یک مجموعه اویونیکی بهبود یافته، توانایی های بهتر در جنگ الکترونیک، و ارابه فرود مستحکم تری برای F-CK-1 فراهم شد.
این جنگنده با طول 14.21، دهنه بال 9.46 و ارتفاع 4.42 متر، و برخورداری از دو موتور توربوفنF125 با بیشینه رانش 9500 پوند برابر با 42 کیلونیوتن، دارای وزن خالی 6500 و بیشینه وزن 12000 کیلوگرم بوده و توان حمل حدود 3900 کیلوگرم محموله جنگی را دارد.
چینگ کو همچنین، سقف پرواز 16800متر، بیشینه سرعت 1.8 ماخ برابر با 1911 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا، و برد 1100 کیلومتر دارد.
چهار جایگاه حمل جنگ افزار زیر بالها، دو جایگاه در نوک بالها و دو تا هم در زیر بدنه به همراه یک قبضه توپ شش لول 20 میلیمتری معروف «ولکانM61A1» مستقر در ریشه بال چپ، امکان حمل چهار موشک هوا به هوای کوتاه برد و چهار موشک میانبرد و همچنین مخازن سوخت اضافی در زیر بالها و بدنه، از جمله قابلیت های این جنگنده شرق آسیایی است.
این جنگنده، که یک نمونه آموزشی نیز از آن توسعه داده شده، تنها در خدمت نیروی هوایی تایوان بوده و قیمتی بین 25 تا 30 میلیون دلار دارد.

                              
  

جت پيشرفته آموزشيJavelin، محصول مشترك آمريكا و اسرائيل


Javelin Mk-20

در سال 2004، صنايع هوائي اسرائيل (IAI) و ATG آمريكا از موافقتنامه اي جهت توسعه و توليد نمونه 2 سرنشينه آموزشي از خانواده نظامي Javelin خبر دادند: Javelin Mk-20  و Javelin Mk-30 .
Mk-20 ، جت آموزشي پايه +phase 2 و Mk-30 ، جت آموزشي پيشرفته مشتق از Mk-20  است با موتورهاي پرتوان تر، آويونيك كارامدتر، يك شبيه ساز جاسازي شده و سيستم آموزش مجازي.

Javelin Advanced Jet Trainer


ادامه نوشته

هواپیمای E-8 Joint STARS, رادار نظارت و هدفگیری مشترک

E-8 Joint Surveillance Target Attack Radar System

سیستم راداری نظارت و هدفگیری مشترک (Joint Surveillance Target Attack Radar System و یا JSATRS) عبارت است از یک سامانه شناسایی و نظارت هوا به زمین پیشرفته و دوربرد با قابلیت ردیابی, طبقه بندی و رهگیری اهداف زمینی در کلیه شرایط آب و هوایی. بر اساس برنامه مشترک نیروی هوایی و زمینی ایالات متحده, هنگامیکه E-8 در حریم هوایی کشورهای دوست و هم پیمان در حال پرواز میباشد, میتواند در هر 2 جهت پشت و روبرو به شناسایی و رهگیری کلیه تحرکات زمینی در عمق خاک دشمن بپردازد. برد کشف و رهگیری این سامانه بیش از 250 کیلومتر میباشد. این قابلیت و برد بسیار زیاد باعث میشود تا هواپیمای Joint STARS همواره از کلیه معاهدات بین المللی و خطرات احتمالی و اقدامات متقابل دشمن در نواحی مرزی مصون بماند و بدون داشتن نگرانی به عملیات و جمع آوری اطلاعات بپردازد. این پروژه در ابتدا با نام JSTARS شناخته میشد اما بعدها نام Joint STARS (به معنای ستاره های مشترک) را بر خود گرفت. پیش از تصویب نهایی نام Joint STARS کارشناسان نام های دیگری همچون Sentinel II (نگهبان 2), Excalibur (نام پیشین بمب افکن های B-1B) و Night Owl (جغد شب) را برای آن در نظر داشتند.


ادامه نوشته

آشنایی جامع با جنگنده MIG-29

مقدمه
جنگنده روسی  MIG-29ساخت شرکت میکویان ( نوشتار به زبان روسی : Микоян МиГ-29) یک جنگنده نسل چهارم است که برای نقش پشتیبانی هوایی در شوروی سابق طراحی شده است. کار طراحی این جنگنده در سال 1970 توسط دفتر طراحی شرکت میکویان اغاز شد  و در سال 1983 در ناوگان هوایی شوروی سابق عملیاتی شد.و همچنان در خدمت نیروی هوایی روسیه و بسیاری از کشورهای جهان است. نامی که ناتو برای این جنگنده انتخاب کرده است فولکروم(Fulcrum) است.. این جنگنده برای مقابله با جنگنده های امریکایی : F-15 Eagle , F-16 fighting Falcon طراحی شده بود.
تاریخچه طراحی

ادامه نوشته

آشنایی با EA-18G Growler, فرشته مرگ برای پدافند هوایی


EA-18G Growler


مقدمه:
هواپیمای EA-18G Growler یک نمونه حملات الکترونیکی هوابرد (Airborne Electronic Attack و یا AEA) با قابلیت عملیات بر روی عرشه ناورهای هواپیمابر و پایگاه های زمینی میباشد. Growler بطور اختصاصی جهت جایگزین شدن با هواپیماهای EA-6B Prowler نیروی دریایی ایالات متحده توسعه یافته است که در سال 1971 وارد خدمت گردیدند و هم اکنون عمر مفید و عملیاتی آنها رو به پایان میباشد. این نمونه بر اساس هواپیمای دوسرنشینه F/A-18 Hornet ساخته شده است که مدت ها به عنوان ستون حملات هوایی در نیروی دریایی آمریکا فعالیت نموده است. وظیفه اصلی این هواپیما در حملات الکترونیکی (Electronic Attack و یا EA) و سرکوب پدافند هوایی دشمن (Suppression of Enemy Air Defenses و یا SEAD) مخصوصا" در اولین لحظات حمله و آغاز جنگ تعریف شده است. Growler دارای 11 جایگاه بارگذاری تسلیحات میباشد که بطور مشترک جهت نصب تجهیزات اخلالگر و همچنین تسلیحات دفاعی و تهاجمی مورد استفاده قرار میگیرند. چیدمان استفاده از تجهیزات متفاوت با توجه به نوع متعارف و یا غیر متعارف ماموریت های پیش رو, متغیر است.
ادامه نوشته